2017. szeptember 22.

Szigligeti Óvár

Mikor a szigligeti várba készültünk, úgy terveztük, hogy majd a vár után kirándulunk még ott valamerre. Ki is néztünk valami hegycsúcsot, hogy majd azt megmásszuk. De amikor megérkeztünk a faluba, és tettünk pár plusz kört, hogy megtaláljuk azt az üdülőt, ahol Feriék nyaraltak rendre évente, amikor kicsi gyerek volt, de persze nem találtunk oda elsőre, mert nem emlékezett szinte semmire, csak hogy egy meredek úton kellett följönni a strandról :-) Szóval, ahogy így keringtünk, láttam egy kis táblát, nyíllal, hogy Óvár → . Arra. Kérdeztem Ferit, hogy mit tud erről. Semmit nem tudott. Majd még kétszer elmentünk ott a tábla mellett, és egyszer volt is ott a hegy lábánál egy kisebb társaság. Szóval mikor végeztünk a nagy várral, akkor a megmászandó hegy helyett ezt választottuk, mert nem hagyott nyugodni a kíváncsiság. És nem bántuk meg!

Mivel nem voltunk biztosak benne, hogy fönt volt-e parkoló, vagy azok az autók, amiket láttunk egy házhoz tartoztak-e, így biztos ami biztos alapon a strand melletti nagy parkolóban álltunk meg. De volt fent is egyébként egy pár férőhelyes parkoló, szóval fele ennyi gyaloglással is meg lehet úszni, és akkor nem kell a falusi meredek kaptatón fölbattyogni.

Az Óvár, a Királyné szoknyájának nevezett hegy (182 méter)  tetejére épült. Eredete nem ismert pontosan, talán a 16. században épülhetett, a nagy vár előváraként, hogy a Balaton felől is védve legyen a vár, illetve a kikötő, de vannak akik 9. századi épületnek tartják, megint mások, néhány lelet kapcsán római kori őrtoronynak vélik. ( érdekességek a várról ITT )
A feltárása és az állagmegóvása  csak 2013-ban kezdődött, szóval gondolom előbb-utóbb tisztázódik majd a kora és a célja.

A várhoz egy szépen felújított, bár néhol meredek, vagy annak tűnő lépcsősor vezet fel a hegyoldalon.

Itt már meredekebb.

De hogy ne legyen olyan megterhelő az út, nagyjából féltávon van egy piknikezőasztal padokkal, ahol meg lehet pihenni, szusszanni egyet.

Közvetlenül a vár alatt van még egy meredekebb kaptatórész, de aztán már fenn is vagyunk.
Az várból nagyjából csak olyan fél méter, 1 méter magas falmaradványok láthatóak csak körben, a végén áll egy fa emelvény, kilátószerűség, amire biztonsággal fel lehet menni, jó állapotú, és csodás kilátást kapunk cserébe a tóra, a szigligeti kikötőre, és a Badacsonyra. :-)

Falmaradványok
 Fönn is vannak piknikasztalok, és tűzrakóhely is.

A hajó formájú kilátó lépcsősora.

Stabil, két szintes.

A vár falainak maradványai  fölülről.

A szomszédos Badacsony. Mindenhonnan gyönyörű. És az a kis fehér templom az előtérben... az a kedvencem.

A "hajó" orrában. :-)

A kilátó alulról.

Vaskos kőfal maradványok.

Magából a várból sajnos nem sok látszik, szinte semmi. Tényleg csak a várfalakból valami körben. De a kilátásért mindenképp érdemes ide fölsétálni, mert pont azt a részét látjuk innen a falunak, és a Balatonnak, amit föntről a nagy várból nem.
Lefelé jövet nagyon örültünk, hogy nem hagytuk ki ezt a várromot.