2024. március 23.

Uppony, Kalica-tető

( 2022. március)

Amikor Ózdon megyünk két egyértelműnek tűnő célpont van a környéken, amit mondhatni rendszeresen felkersünk, Szilvásvárad, az örök, vagy a Lázbérci-víztározó. Persze olyan is előfordul, amikor másfelé indulunk, ha meg akarjuk mozgatni a testünket, de ez a két hely mindig listás.

A Lázbérci-víztározónál már többször is jártunk a gyerekekkel, amikor kisebbek voltak kellemes kis sétátkat lehetett tenni a partján,  de a környező hegyekre sokáig nem  merészkedtünk. Míg nem egyszer csak  egy ottani csúcsot szemeltem ki, a Kalica-tetőt, aminek a tetején van egy messziről is jól látható nagy kereszt, a Herkó páter-kereszt, ami a hagyomány szerint a reformáció és a katolicizmus határát jelölte. Kiváló célpont :-)

Kétféle út vezet ide fel az internet szerint, egy viszonylag rövid, de annál meredekebb, és egy lankásan fölfelé emelkedő, de hosszabb. Nekem a túratervező a rövidebbet dobta ki, de végül a hosszabbon mentünk fel, ami kényelmes kis erdei séta volt, szinte megerőltetés nélkül, viszont alattunk ott mélyült a szurdok, szóval nagyon szép volt. Az upponyi focipálya mellől indultunk a kék sávon, majd a kék háromszögön mentünk fel a csúcsra.

Az út elején, lent a szorosban még jeges volt a Csernely-patak.

Lankás emelkedőn kis fáradsággal értünk ki a kereszthez, ahol amegcsodálhattuk a panorámát.Előttünk a Bükk-fennsík, alattunk az Upponiy-szoros és a víztározó Y alakja.

Lefelé a rövidebb, de meredekebb úton jöttünk.