2014. szeptember 2.

Brno

Arra a napra, amikor Brno-ba látogattunk az időjáráselőrejelzés szép napos időt jósolt. Ennek ellenére, amikor viszonylag korán autóba ültünk és az autópályán Brno felé haladtunk, nem olyan hűdejóidővan érzés volt bennem. Köd volt. Olyan köd, hogy az autópálya korlátját is alig-alig lehetett csak kivenni. Dühöngtem is egy sort, hogy nem lehet igaz, hogy a múltkori Prága után, ahol ugyancsak nem sokat láttunk a várból lenézve, most megint egy olyan napunk lesz, hogy tele leszünk homályosan elmosódó, alig kivehető szürkésfehér hátterű képekkel, amiről csak sejteni lehet, hogy a város panorámája van mögöttünk. 
Aztán ahogy haladtunk, az idő is kezdett egész elfogadható lenni, és Brno-ba érve már mondhatni szép időnk is  lett.

Brno Csehország második legjelentősebb, és Morvaország legnagyobb városa, továbbá itt van Csehország igazságszolgáltatási intézményeinek a székhelye.
Brno területén még a kelták alapították az első várost, majd a szlávok telepedtek le itt a 6.században és ők nevezték el a várost Brno-nak. A brnoi várról a 11.századból származnak az első feljegyzések, ez az erődítmény védte a Baltikum és a Fekete-tenger felé tartó kereskedelmi útvonalakat, az alatta lévő város pedig rohamos fejlődésnek indult.  A 13.században kapott városi rangot, és 1462-től Morvaország fővárosa, Olomouc helyett. IV. Károly idején árumegállítói jogot kapott, aminek következtében a tudományok és a művészetek is felvirágoztak, kolostorok épültek. 
A 18.századtól Brno lett a cseh textilgyártás központja és fellegvára, ekkor hatalmas városrendezésbe kezdtek, parkokat, tereket létesítettek, utakat építettek, és Brno máig Csehország egyik ipari központja, a textilgyártás mellett a gépgyártás és az elektronika is vezető szerepet kapott. 
Brno belvárosa nem túl nagy, sétálgatva be lehet járni. Autóval elvileg nem lehet bemenni, csak célforgalomban, a parkolás pedig még a belvároson kívül is meglehetősen drága.  Egyrészt ezért is mentünk vasárnap, amikor nem kell fizetni a parkolásért, mert egyébként min. 30 korona/óra, további órák pedig 40. Mi a vasút- és buszállomás mellett parkoltunk, és innen  nagyon könnyen és gyorsan bejutottunk a belvárosba. 

A városhoz közeledve, a katedrális és a irodaházak

A Katedrális az útról


Színház



A sétálóutca, amin a város felé haladtunk egy hatalmas térre vezetett bennünket, a Szabadság térre, körbe-körbe szépen felújított épületekkel, üzletekkel, kávézókkal, Szentháromság-szoborral és villamossal, mert a térre ugyan autóval nem lehet behajtani, de a villamos keresztülvág rajta, tehát érdemes odafigyelni. 
A villamosnak egyébként nagy hagyománya van Brnoban, az első lóval vontatott járat 1869-ben indult a városban. Azóta 11 villamosvonal működik, emellett 13 trolijáratával az ország legnagyobb trolihálózata a brnoi.

A szomszéd téren  találjuk az Újvárosházát, melynek épülete régen domonkos kolostor volt, és egybeépült a mellette lévő templommal. Itt üléseznek a morva rendek. 
Az udvarán díszes kovácsoltvas kút áll, a falakon különféle napórák. 












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése