2012. június 15.

Fót

Egyetemista koromban amikor rengeteget buszoztam az Ózd-Budapest-Veszprém vonalon, akkor autópályáról mindig néztem, mikor bukkan föl a fóti templom tornya. Csak egy villanásra lehetett elcsípni. Amolyan útjelző tábla volt ez nekem, mert tudtam, hogy akkor már nem vagyunk messze. ( A másik jelzőtáblám Gusztáv sörözője volt a Népstadion mellett/előtt, akkor kezdtem el mindig szedelődzködni:)
Egyszer, a veresegyházi Medveparkból hazafelé jövet álltunk meg itt egy körre.
A középkorban alapított település legjelentősebb birtokosa a Károlyi család volt, a Római Katolikus Plébániatemplomot is az ő megbízásukból építették Ybl Miklós tervei alapján 1847-55 között. Ez az egyik legjelentősebb romantikus emlékművünk. 
Homlokzatát két hatalmas ablakokkal és teraszokkal ékesített torony uralja, kapuja fölött rózsaablak nyílik.
Csodálatos. 

Sajnos a templombelsőt nem tudtuk megnézni, mert zárva volt, és megadott időpontokban csak idegenvezetéssel tekinthető meg, de a város honlapján van róla egy videó. (és még sok egyéb fóti látni- és tudnivalóról, érdemes megnézegetni őket).
A templom körbejárása után megnéztük még a Fóti Gyermekfalut, azaz a Károlyi István Gyermekközpontot, ami a Károlyi család birtokán  működik. A Károlyi- kastély egy régi kúriára épült rá, azt bővítették ki részben  Ybl Miklós tervei alapján.  A kastélyhoz hatalmas angolpark tartozik, tóval, kacsákkal, padokkal. Kuriózum, hogy a kastélyt ma is a Károlyi család lakja. Előzetes bejelentkezéssel kísérővel megtekinthető.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése