2022. július 17.

Csobánka, Mackó-barlang

( 2021. március)

Amikor nincs egy egész napunk arra, hogy kirándulni menjünk, de mégiscsak jó lenne egy kicsit kimozdulni, akkor megközelítés szempontjából nekünk a Pilis Csobánka feletti része a legkönnyebben megközelíthető.

Már amikor az Oszoly-csúcsnál jártunk, akkor is néztük, hogy van még errefelé lehetőség, érdemes lesz majd még visszatérni. És így is történt... legközelebb a Mackó-barlangot vettük célba. Hivatalos nevén  Kis-kevélyi-barlang, és  Magyarország fokozottan védett barlangjai közül ez az egyik. Régészeti- és őslénytani leletek kerültek elő belőle. Egy 1868-as kutatás során barlangi medve, gyapjas orszarvú, őstulok maradványaira és régészeti leletre bukkantak ,amelyek azt bizonyítják hogy valaha ősember is élt itt.

A barlang a sárga sáv túristaútvonal mentén érhető el, ez a jelzés Pomáztól Pilisborosjenőig tart, mi Csobánkán csatlakoztunk bele, és itt ezen a szakaszon együtt fut a Csobánkai Tanösvénnyel.

Az autónkat, mint legutóbb, most is a főtéren hagytuk, innen indultunk el fölfelé. Előttünk ott magasodott az Oszoly-csúcs, amit már korábban megmásztunk.

A barlanghoz vezető útnak csak a legeslegvége volt egy kissé kaptató- jellegű, de alapvetően könnyen járható erdei ösvényen haladtunk.

Kora tavasszal még átláttunk a fák ágai között a szemközti Oszoly-ra.

A barlang előtt információs táblán is elolvashatjuk a barlang történetét, és hogy milyen leleteket találtak itt a régészek.

A barlang bejárata. A barlang hossza 65-70 méter, magassága 14 méter.

A fiúk a barlang előtti pihenőpadon elfogyasztották az uszonnájukat.

A barlang tágas előtere két szűkebb járatban folytatódik. Mi csak kicsit mertünk lemerészkedni. Sem felszerelésünk, se világításunk nem volt, hogy lássuk mi van lejjebb, és én a denevérektől is eléggé tartottam.

Az uzsonna és egy kis pihenő után nem is időztünk itt túl sokat, hanem visszafelé indultunk.

A visszaúton tettünk egy pillanatnyi kitérőt a Kevély oldalában lévő régi kőbánya felé.

Egy jól járható földútra tértünk aztán rá, ami visszavitt minket a faluba.