2018. november 22.

Csopak, Csákány-hegyi kilátó

Az örvényesi strandolás, majd az ebéd után rábeszéltem a fiúkat, hogy menjünk még fel a csopaki kilátóba, amit mindig csak az útról nézünk az autóból, és ami már ugyancsak évek óta várólistás, de mindig elmarad. Ha már ilyen minitrip napot tartunk, akkor pont itt a lehetőség, hogy még oda is felmenjünk.
Kétféle véleményt is olvastam korábban az oda vezető útról, az egyik azt mondja, hogy kihívásokkal teli, a másik azt, hogy sima liba, de hogy melyik oldali megközelítésre melyik vonatkozott azt már elfelejtettem, és nem volt idő utánanézni.
Mi Csopakról mentünk fel. A Nosztori kalandpark felől is fel lehet menni amúgy, de nekünk Csopak esik útba.
Csopakon, a temető mellett parkoltunk le. Itt láttunk egy irányjelző táblát, hogy merre kell indulni. A betonút tovább is vezet fölfelé, de nem tudtuk meddig járható, és hogy föntebb mikor vált át földútba, és hogy le tudjuk-e tenni föntebb az autót, így ez tűnt a legbiztonságosabb megoldásnak.

Nem sokkal később szembetaláltuk magunkat egy táblával, hogy vagy a betonúton keringünk még 3 km-t, vagy elindulunk meredeken fölfelé a földúton, de akkor csak 1 km az út. Hát persze, hogy a rövidebb utat választottuk :-)

A Csákány-hegyi kilátó a 327 méter magas Csákány-hegyen épület 2015-ben, az egykori Endrődi Sándor kilátó helyén, melyet sajnos az idő olyannyira megviselt, és balesetveszélyessé tett, hogy jobbnak látták elbontani, és helyére új kilátót építeni.

Eleinte valóban meredekebb, kövesebb, mászósabb volt az út, de aztán ennek kábé az út felénél vége szakadt, és onnan már jól járható erdei út vezetett föl a kilátóig. Mondanom sem kell, hogy a fiúknak a meredekebb rész tetszett jobban, addig hangjuk sem volt, de mihelyst laposabb részhez értünk, akkor egyből elkezdtek kínlódni, hogy mikor érünk már oda.

a kék csíkon kell haladtunk végig fölfelé.

Mi kb. 20 perc alatt értünk fel a kilátó lábához. Ott viszont nagy meglepetésünkre akkora szélvihar fogadott bennünket, hogy szinte csak körbeszaladtunk a kilátóteraszon, és már jöttünk is le, mert ha szembe kerültünk a széllel, akkor szinte levegőt sem kaptunk. A fiúk meg nem is álltak fel, csak gubbasztottak a lépcső tetején.

De azért a kilátás még szélben is nagyon szép!
Füred felé, a Tihanyi-félsziget

Indulnak még innen tovább kellemesnek tűnő túrautak, és a kilátó Paloznak felől is kényelmesen megközelíthető. Mi lefelé is a meredekebbik utat választottuk.