2017. május 1.

A Magyarság Háza

Ugyancsak 15-én, ahogy hozzácsapódtunk a mutatványosok felvonulásához, akik a Szentháromság-térre vonultak, majd ott egy kis előadást tartottak, és ahogy ott ácsorogtunk, akkor figyeltem fel rá, hogy a mellettünk lévő épületből huszárok jönnek-mennek ki meg be. A mutatványosok előadása nem volt számomra annyira érdekes, hogy érdemesnek tartottam volna ott álldogálni hosszasan, így indítványoztam a fiúknak, mi lenne, ha bemennénk abba a házba, mert ott biztos vannak huszárok.
És hát voltak is! Mindenféle huszáros programok voltak szerte az épületben, ruhapróba, kardpróba, puskapróba, csákókészítés, satöbbi, ami a gyerekeknek nagyon is tetszett is. ( leszámítva, hogy a kézműveskedéshez irtó hosszú sort kellett volna végigállnunk) 
De amiért meg én örültem nagyon, hogy bejöttünk, az maga az épület, mert az valami csodálatosan szép! 

A Magyarság Háza minden magyar összetartozását jelképező intézmény. Programjai, kiállításai, rendezvényei mind azt a cél szolgálják, hogy megismerjük a magyarság történetét, sokszínűségét határon innen és túl, és erősítse a nemzeti összetartozást. 

Az épület helyén egykoron, az 1400-as években, Hess András nyomdája működött. Itt készült az első magyarországi nyomtatott könyv, természetesen latin nyelven, a Cronika Hungarorum, mely Mátyás király koráig meséli el az ország történetét. Később Jezsuita Akadémia működött itt, majd a mai ELTE elődje, a Nagyszombatról Budára költöztetett egyetem is itt működött. 
Mai neogótikus képét az 1900-as évek elején kapta, Fellner Sándor felújításának köszönhetően. Ekkor készült el a többszázfős bálterem is, mely ma esküvők és rendezvények helyszíne többnyire, de itt forgatták a Napfény íze című film vívójelentét is. ( tényleg, most megnéztem. :-) )
Az épület a II. vh.-ban súlyos sérüléseket szenvedett. Ezeknek egy részét még máig sem sikerült helyrehozni, a munkálatok még mindig tartanak. 
Az 50-es években a Műegyetem kolléguma működött itt, ebben az épületben fogalmazódott meg az 56-os forradalom idején a diákság követelése. 

Jelenleg a Mi, magyarok című állandó kiállításnak ad otthon, mely a  Kosztolányi Dezső által tíz legszebbnek tartott magyar szó köré épül. 

A kiállítás mi az ünnep alkalmával nem láttuk, mert leragadtunk a huszároknál, de az épület maga is nagyon gyönyörű. Egyszer mindenképp érdemes benézni. 











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése