Arra a napra, amikor Brno-ba látogattunk az időjáráselőrejelzés szép napos időt jósolt. Ennek ellenére, amikor viszonylag korán autóba ültünk és az autópályán Brno felé haladtunk, nem olyan hűdejóidővan érzés volt bennem. Köd volt. Olyan köd, hogy az autópálya korlátját is alig-alig lehetett csak kivenni. Dühöngtem is egy sort, hogy nem lehet igaz, hogy a múltkori Prága után, ahol ugyancsak nem sokat láttunk a várból lenézve, most megint egy olyan napunk lesz, hogy tele leszünk homályosan elmosódó, alig kivehető szürkésfehér hátterű képekkel, amiről csak sejteni lehet, hogy a város panorámája van mögöttünk.
Aztán ahogy haladtunk, az idő is kezdett egész elfogadható lenni, és Brno-ba érve már mondhatni szép időnk is lett.Brno Csehország második legjelentősebb, és Morvaország legnagyobb városa, továbbá itt van Csehország igazságszolgáltatási intézményeinek a székhelye.
Brno területén még a kelták alapították az első várost, majd a
szlávok telepedtek le itt a 6.században és ők nevezték el a várost
Brno-nak. A brnoi várról a 11.századból származnak az első feljegyzések,
ez az erődítmény védte a Baltikum és a Fekete-tenger felé tartó
kereskedelmi útvonalakat, az alatta lévő város pedig rohamos fejlődésnek
indult. A 13.században kapott városi rangot, és 1462-től Morvaország
fővárosa, Olomouc helyett. IV. Károly idején árumegállítói jogot kapott,
aminek következtében a tudományok és a művészetek is felvirágoztak,
kolostorok épültek.
A 18.századtól Brno lett a cseh textilgyártás központja és
fellegvára, ekkor hatalmas városrendezésbe kezdtek, parkokat, tereket
létesítettek, utakat építettek, és Brno máig Csehország egyik ipari
központja, a textilgyártás mellett a gépgyártás és az elektronika is
vezető szerepet kapott.
Brno belvárosa nem túl nagy, sétálgatva be lehet járni. Autóval
elvileg nem lehet bemenni, csak célforgalomban, a parkolás pedig még a belvároson kívül is meglehetősen drága. Egyrészt ezért is
mentünk vasárnap, amikor nem kell fizetni a parkolásért, mert egyébként
min. 30 korona/óra, további órák pedig 40. Mi a vasút- és buszállomás
mellett parkoltunk, és innen nagyon könnyen és gyorsan bejutottunk a belvárosba.
A városhoz közeledve, a katedrális és a irodaházak |
A Katedrális az útról |
Színház |
A sétálóutca, amin a város felé haladtunk egy hatalmas térre vezetett
bennünket, a Szabadság térre, körbe-körbe szépen felújított épületekkel,
üzletekkel, kávézókkal, Szentháromság-szoborral és villamossal, mert a
térre ugyan autóval nem lehet behajtani, de a villamos keresztülvág
rajta, tehát érdemes odafigyelni.
A villamosnak egyébként nagy hagyománya van Brnoban, az első lóval vontatott járat 1869-ben indult a városban. Azóta 11 villamosvonal működik, emellett 13 trolijáratával az ország legnagyobb trolihálózata a brnoi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése